Do kontaktu z windykatorem może dojść już na wczesnym etapie zalegania z opłatami. Firma czy osoba prywatna staje się naszym wierzycielem i w każdej chwili ma prawo przekazać nasze zadłużenie do obsługi windykacyjnej, której zadaniem jest odzyskanie należnych wierzycielowi pieniędzy wraz z odsetkami. Zdarza się także, że dług, którego nie udało się odzyskać polubownie, zostaje zgodnie z prawem sprzedany do firmy windykacyjnej. Wówczas osoba zadłużona otrzymuje list informujący o cesji wierzytelności i od tej pory powinna kontaktować się wyłącznie z nowym wierzycielem.
1. Kim jest windykator i jak działa firma windykacyjna?
Na temat firm windykacyjnych powstało wiele mitów. Między innymi powszechnie mówi się, że firmy windykacyjne stosują praktyki niezgodne z prawem lub dłużnicy są bezbronni wobec działań windykacji. Warto wiedzieć, że profesjonalnie działające firmy windykacyjne pracują zgodnie z prawem, a etyczne działanie w kontakcie z osobą zadłużoną to ich priorytet. Firma windykacyjna dąży do polubownego rozwiązania problemu zadłużenia, oferując ofertę spłat m.in. w ratach. Na ścieżkę prawną np. przez egzekucję komorniczą wchodzi wtedy, gdy po stronie dłużnika nie ma woli rozpoczęcia spłaty. Decyzja o tym, jak zostanie spłacone zobowiązanie – polubownie czy na drodze prawnej – pozostaje zatem po stronie osoby zadłużonej.
Windykator jest odpowiedzialny za przeprowadzanie rozmów z dłużnikiem na temat możliwości wyjścia na finansową prostą i wskazanie mu rozwiązań w trudnej sytuacji. Obsługuje więc osobę zadłużoną oraz wyjaśnia wszystkie kwestie związane ze sprawą.
Windykator pomaga, dlatego nie może np.:
- zająć wynagrodzenia lub środków na koncie;
- ujawniać danych dłużnika czy informacji na temat sprawy osobom trzecim;
- nie zajmuje dóbr materialnych dłużnika, ani nie eksmituje z mieszkania.
2. Dlaczego warto współpracować z windykatorem?
Zająć wynagrodzenie lub dobra materialne może jedynie komornik, kiedy zostanie wszczęta egzekucja komornicza. Jest to droga prawna, z której korzysta się w przypadku, gdy osoba zadłużona nie podejmuje rozmów i nie spłaca swojego zobowiązania.
Z profesjonalnie działającą firmą windykacyjną i jej przedstawicielem – doradcą/windykatorem – można obecnie kontaktować się w różny sposób:
- telefonicznie – wybierając numer infolinii lub korzystając z opcji pozostawienia numeru do siebie i kontaktu w wybranych, dostępnych godzinach obsługi;
- na czacie - na stronie internetowej;
- przez portal obsługi zadłużenia, na którym wystarczy założyć konto, aby sprawdzić aktualną wysokość zadłużenia i wybrać spośród ofert przygotowanych przez firmę windykacyjną.
Coraz częściej klienci B2 Impact wybierają kontakt online przez portal klienta. Doceniają możliwość prostej obsługi - bez kontaktu z doradcą na infolinii - np. na swoich smartfonach oraz korzystają z opcji pozostawienia opinii: „Szybka i prosta forma zawarcia ugody. Rozłożyłam swoje zadłużenia na dogodne raty. Jestem zadowolona” – napisała Pani Klaudia (26 lat). Natomiast Pani Alicja (68 lat) wskazała, że ważne dla niej było „(…) przyjazne podejście do klienta”.
3. Co zrobić, kiedy dzwoni windykator?
Przede wszystkim warto:
- przygotować się do rozmowy i przeczytać dokładnie otrzymane pisma;
- nie unikać kontaktu oraz podejść do sprawy swojego zadłużenia poważnie, aby nie powiększać wielkości zaległych zobowiązań;
- spokojnie wysłuchać propozycji doradcy lub/i zarejestrować się na swoim koncie klienta i tam zawrzeć porozumienie.
To nie jest łatwe, ale zmiana nastawienia może pomóc. Każdy mały krok przybliża osobę zadłużoną do upragnionego celu, czyli spokojnego życia bez długów, życia z tzw. „czystą kartą”.